Hidrocefalie


Titlul, mai pe romaneste, inseamna „apa in creier”. Veti vedea dupa ce cititi poezia cam de ce se numeste asa si ce semnificatie are aceasta opera. Va voi da eu termenii medicali pe care o sa-i intalniti in aceasta poezie modernista:

-atretocormus: fiinta fara orificii

-hemnianestezie: paralizia unei jumatati a corpului

-DDT- substanta de omorat gandacii

-lisencefal- cu creierul fara circumvolutii, fara cutatii

-hemnianopsie- atunci cand ochii nu vad decat jumatate din campul vizual

-oncocitom- tumora maligna

-astazobazie- lipsa de echilibru

……

Câte frunze putrezit-au pe pământ?

Întrebarea-i puerilă, hârtie aruncată-n vânt.

Dar cuie adânci intră în piele, mușchii gem: câte?

Cutremură adânc în alge cleioase, ce se-ncleștează

În bălți puturoase, cu plumb legate de hidoase mări.

De ce a fost să fie ca elefanții să meargă, iar peștii să-noate?

Pentru ce se scrie „ce” și nu „ce ai?” Universe paralele

Intră-n minte, înțeapă creierul obosit de frivole gânduri

Ce se-mpăturește cu vechi și murdare plapumi, neschimbate

De gânduri meschine ce se adună în fose septice.

Sufletul se închide, atretocormus meschin și hâd, nimic nu răzbate

Urlete-n zări de fum răzbat, printre gândaci maro (de bucătărie)

Oare gândacii au minte? Iar dacă da, atunci cu ce sunt diferiți

De noi? De ce mor, chinuiți, de ce se-neacă în DDT?

Răspunsul răsună: pentru că peștii înoată,pentru că elefanții merg.

Piatra făr de viață și apa luminată de frivolitatea soarelui prăfuit

Își sorb viața una alteia, oncocitom una pentru alta

Și din cearta asta s-a născut nisipul…

Lumea e-nghițită în hăuri largi, guri larg deschise, salivând

Așteptând să devoreze, să mănânce, să distrugă, iar și iar

Hemnianopsie, de ce condamnat-ai tu pe oamenii acești?

Orizonturi închise, ziduri de fier ridicate de scârbavnice mâini

Dar se-ascunde adevărul în spatele pietrelor pe care le întorceam pe plajă

În timp ce din jur răzbătea ultima suflare de-înecat

Vis de vară caniculară, închis în ale nepăsării lacăte…

Hemianestezie, neputință, suferință, bolovani strivitori

Respirația Îți taie, te condamnă la veșnice convulsiuni

Neputința, ignoranța, viermi mizeri rozând pietre de mormânt

Om lisencefal, înțelege! Simte boarea călduță a sărutului

Ce vine, grotesc, dar minunat, din străfunduri nebănuite!

Condamnat la astazobazie, fără mândrie, orb cu ochi ești!

Vei putrezi, anonim, în a gândurilor tale mocirlă, cât trăiești

(Rimă-ntunecată, de ce mă urmărești cu încinșii tăi clești?)

Ieși din efemer, anonim beat în setea lui de sânge cald!

Căci elefanții nu merg, peștii nu înoată! Prostii de grădiniță!

Scoate cătușele, din care prostia țâșnește ca dintr-o arteră tăiată!

Din noroi să scoți fața, a adevărului lumină să-ți încânte ochii

Ah, de-aș fi eu călău, ce aș osândi aceste vechi gândiri!

Nu’s destule negre pete, emulatori de informații

Mici simboluri, cuvinte, în dicționarul medical

Pentru a spune cât de bolnav ești tu, nevăzătorule!

Vindecă-te, primește-nțepătura micului scorpion…

Viața nu iartă… Alt caz de hidrocefalie…

Aceasta poezie este o parodie a unei poezii tipice moderniste, a anilor 2000. Am incercat sa combin cat mai multe elemente ale acestui tip, exagerand cateodata, pentru a fi mai sugestiv. Mai greu e cu termenii medicali. De obicei, fiecare poezie modernista care se respecta trebuie sa aiba cuvinte de neinteles sau metafore care sugereaza haosul. Caci in poezia modernista nu trebuie sa transmiti ceva, trebuie sa creezi dezordine, care, se pare, ar avea ea o ordine…

Dupa ce ati citit aceste randuri, v-ati gandi: ce am eu cu poezia modernista? Pai, tocmai desprinderea totala de orice lucru concret, de orice lucru, de fapt, urmarirea nu unei idei, nu unui sir de idei, ci urmarirea de a realiza un tablou caracteristic, folosind un stil grotesc, inspaimantator, umflat de metafore sinistre. Nu am citit toate poeziile moderne si nu ma refer la poeziile scrise in aceasta perioada din urma, ci la un stil format acum 12 ani. Desigur, aici am gresit cu parodia mea: ea avea un scop, o idee. La sfarsit. Orice parodie are un scop, clar tuturor, deci nu am reusit sa imit o poezie modernista, ci numai sa-i schitez vocabularul, stilul si sa arat acest conflict intre cei ce tin la anumite valori ale scrisului si cei care zboara prin metafore si epitete din ce in ce mai inspaimantatoare. Si cel mai interesant lucru mi se pare ca multi ar considera aceste opere „diferite”, cand toate se iau dupa acelasi tipar, acelasi stil. Este un stil literar ca oricare altul, si nu o poarta catre imaginatia fara limite.

Sunt, desigur, si oameni care scriu poezii numite moderne, dar care nu se incadreaza in acest stil. Nu i-am parodiat pe acestia. Si, oricum, stiti cum se zice: „acest text este un pamflet si trebuie tratat ca atare.”

About andreigreceanu

Sunt un tanar din Romania. Am facut acest blog pentru a descrie niste situatii, pentru a arata dezastrul intelectual si nu numai din aceasta tara. Cred ca generatiile tinere ar trebui sa se ridice si sa faca ceva in aceasta tara, in loc sa plece din ea. Daca toti tinerii vor pleca din tara, cine va mai ramane cu initiative, cu reforme? Si vorbesc de toate domeniile, desi eu ma axez in principal pe politica si literatura. Eu cred in democratie suficient de mult cat sa-mi doresc ca ea sa functioneze si suficient de putin pentru a nu-mi face iluzii cu privire la limitele ei. Ma consider si eu un roman, si inca unul care vrea sa schimbe ceva in tara lui. De acum, mult nu pot sa fac, insa am o arma foarte importanta: scrisul. Imi place literatura, dar am gust si pentru politica. Interesanta combinatie, nu-i asa? Poate ca un copil de varsta mea nu ar trebui sa aibe asemenea preocupari, dar, in definitiv, cineva va trebui sa le aibe, si va veni momentul cand voi avea de ales o cariera. Si nu voi alege sa muncesc in strainatate. Pentru toti tinerii care gandesc ca mine si pentru cei ce inca cred ca mai bine e sa pleci in strainatate decat sa ramai si sa ajuti aceasta tara, eu va scriu. Va scriu si celor ce aveti un loc de munca, sunteti romani cinstiti si vreti o schimbare in bine. Va scriu tuturor celor interesati de literatura, tuturor celor care s-au saturat de lipsa de cultura modernista si vor o intoarcere la vechile valori, la valorile universale.
Acest articol a fost publicat în Poezii in romana și etichetat , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

